Reisverslag Afrika 2010

zaterdag 17 juli 2010; dag 9, Meru dag 4

filmpje YouTube

Klaar voor de start, met op de

achtergrond de top van Mt. Meru

Mieke

met de overheerlijke havermout

Als je denkt dat je na zo’n inspannende dag kunt uitslapen: helaas. Om 6.30 uur worden we weer gewekt met warme thee op onze slaapkamer. Dan weer even opfrissen met een bak warm water en op naar het ontbijt. Dit keer is er een ander soort havermout: zonder de bekende hard stukje. Ik vind het gladde, roodachtige goedje niet te eten. En zelfs een verstokte havermout-liefhebber als Jan laat deze ronde aan zich voorbij gaan.

Dan gaan we rond 8.00 uur weer op pad. We nemen nu de lange afdaling. Die zou meer wild opleveren. Dit keer lopen we alleen met ons eigen ploegje, gids Godfrey en de gewapende ranger. De dragers nemen de korte afdaling.

De afdaling begint met … een stijging van 160 meter. Aan onze rechterkant zien we de machtige bergketen van Mt. Meru. Ja, ja, daar stonden we gisteren bovenop!

Buffels

Colobus aap

Onze eerste ontmoeting is met een groep buffels. Daarna zien we nog van alles:

Met z’n allen onder de

Sacred Figtree

Onderweg tussen Miriakamba hut en Momela Gate

Het is een mooie afdaling door het oerwoud. We komen langs riviertjes en open vlaktes. En ook passeren we de Sacred Figtree. Het is een enorme vijgenboom, die een soort poort vormt. Even een fotomoment.

Dan arriveren we weer in de “bewoonde wereld”: we komen bij Momela Gate aan. En daar is het meteen weer een drukte van belang. Groepen toeristen wachten om naar boven te kunnen. Wij wachten ook in een overdekt hokje op onze gids Godfrey, die de certificaten haalt. Deze worden afgegeven aan degenen die de top gehaald hebben. Allemaal dus!

klik op een certificaat voor een vergroting

Gisteravond hebben het geld voor de dragers in porties verdeeld. In Nederland hadden we op internet opgezocht hoeveel dat ongeveer zou moeten zijn. Nu delen we de fooien uit. Het is een belangrijk onderdeel van hun inkomen. Het trekkingbureau betaalt ze een bepaald loon, maar de fooien zijn zeer belangrijk voor hen.

Na een tijdje gaan we naar onze bus, die ons weer terug zal brengen naar Arusha. De stemming is opperbest. Het eerste deel van de busrit gaat over hobbelige, onverharde wegen. Overal is bedrijvigheid langs de weg. Vrouwen met stapeltjes groenten en fruit, kleine shopjes waar van alles verhandeld wordt etc. De gids vraagt op een gegeven moment of we de fooien goed verdeeld hebben. Ik snap het niet helemaal. Hij vertelt dat we de dragers, die mee gingen naar de top evenveel gegeven hebben als de anderen. Ook de kok kreeg hetzelfde als de dragers. En dat is blijkbaar niet gebruikelijk. We lappen nog even wat geld bij elkaar. Een wat lastige situatie.

Outpost Lodge in Arusha

De rit gaat verder over verharde wegen richting Arusha. Af en toe stapt er een drager uit als we blijkbaar vlak bij zijn eindbestemming zijn. En dan draaien we het kleine pleintje van de OutposT Lodge op. En wie wacht ons daar op? Desiree staat met een big smile om ons te feliciteren met de behaalde prestatie. We strijken neer naast het zwembad en willen cappuccino bestellen. Over dit moment hebben we het tijdens de trekking veel over gehad: we zien er erg naar uit! Maar helaas … er is een elektriciteitsstoring. Dus geen capu. Maar een heerlijk gekoeld frisje is ook niet te versmaden.

Vanaf Mt. Meru hebben we Desiree een massage laten regelen. Daarvoor moeten we naar een andere lodge. Maar we zijn wat vertraagd. We gaan het niet halen. We laten de receptie bellen dat we later komen. We gaan eerst heerlijk douchen (we zitten in andere kamers, en de douchestraal is beduidend minder dan tijdens ons eerste verblijf; maar het blijft heerlijk om je onder het lauwwarme water op te frissen) en dan met een taxi naar de andere lodge. Deze ligt aan een behoorlijk achterafstraatje. Hierin is het echte Afrikaanse leven zichtbaar. Op een gegeven moment moeten we een noodstop maken voor een baby die de weg overkruipt. De andere lodge is groot en heeft een gigantisch zwembad. We vinden het allemaal wat stijfjes. Jan had geen zin in de massage en is thuis gebleven. Van ons drieën gaat er één onder de bekwame handen van de masseuse Rhoda en de anderen genieten van een drankje langs het zwembad. De stijve spieren worden flink onder handen genomen. Soms pijnlijk, maar toch heerlijk.

Dan gaan we weer terug naar onze eigen lodge. Weer door het straatje. Ja, dan moet je toch wel even nadenken: wij laten ons een half uur masseren voor $ 20 en de mensen hier …

De acrobaten in Outpost Lodge

We eten lekker in Outpost Lodge en krijgen weer een optreden van de acrobaten. Het is dezelfde show als al eerder. Aya … Africa.

Dan gaan we slapen en genieten van de heerlijke bedden.

mogelijk gemaakt door

Afroriginal Tours & Safaris Ltd.